streetbranding
Een authentiek, geloofwaardig en collectief brand vergroot en versterkt de aantrekkingskracht en de herkenbaarheid van winkel- en horecagebieden. Streetbranding helpt nieuwe bezoekers aan te trekken, bestaande bezoekers te behouden en hun loyaliteit te vergroten. Het 5-stappenplan streetbranding gidst, coacht en tipt. Stad & Co ondersteunt bij het totale traject.
Het Engelse werkwoord to brand betekent letterlijk brandmerken. Het schroeien van een merkteken in de huid van het vee was vroeger een gebruikelijke methode om duidelijk te maken wie de eigenaar was.
Onder streetbranding verstaan we het branden van een (winkel)straat of gebied. Een streetbrand is dus een geheel van samenhangende beelden, gevoelens en gedachten die regelmatige bezoekers en klanten exclusief aan een winkelstraat- of gebied koppelen. Het is dus goed voor te stellen dat een positief en onderscheidend streetbrand de aantrekkingskracht en de herkenbaarheid van een winkelstraat of –gebied vergroot en versterkt. Een goed streetbrand helpt daardoor nieuwe klanten aan te trekken, bestaande klantrelaties te versterken en klantloyaliteit te vergroten. Maar hoe doet je dat, het eigen winkelstraat of -gebied als een sterk merk positioneren?
Allereerst kun je branden niet alleen. Streetbranding is per definitie iets wat een straat of gebied collectief moet oppakken. Liefst samen met zoveel mogelijk partijen voor wie een vitaal economisch klimaat ter plaatse belangrijk is. Detaillisten bijvoorbeeld, horecaondernemers, zakelijke dienstverleners, pandeigenaren, corporaties, culturele instellingen, bewonersorganisaties en het stadsdeel en/of de gemeente. Een brede tijdelijke werkgroep instellen - onder leiding van de ondernemers-, winkeliers- en belangenvereniging - ligt daarom voor de hand. Vervolgens is het zinvol om een taakverdeling en een planning te maken.
Meer weten? Bekijk het stappenplan en de unieke toolkit-voor-ondernemers op streetbranding.nl.